Lerato - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Elsemieke Rouw - WaarBenJij.nu Lerato - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Elsemieke Rouw - WaarBenJij.nu

Lerato

Blijf op de hoogte en volg Elsemieke

21 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Social worker:
Ondertussen ben ik een aantal keer mee geweest met een social worker naar de Location. (de mensen hier noemen het de location inplaats van de township.) De social worker woont zelf ook in de Location. De gezinnen die zij bezoekt hebben kinderen die onder toezicht staan van de hospice omdat ze weeskinderen zijn. De meeste kinderen wonen bij hun oma en opa. Die kinderen komen nog niet naar de hospice maar het komt wel eens voor dat kinderen zo uiteindelijk bij de hospice terecht komen. De Social worker probeert elk gezin elke maand een keertje op te zoeken.
Via de social worker hoorde ik dat In de Location verschillende scholen zijn waar de kinderen uit de Location zelf gratis en goed les kunnen krijgen. Alleen voor de gehandicapte kinderen is er eigenlijks niks.

Lerato:
Het werken hier op de hospice doe ik nog steeds met veel plezier. Het is zo mooi om te zien dat de meeste kinderen door de hospice gewoon een toekomst hebben en de meeste gewoon kind kunnen zijn op de hospice. Helaas gold dat niet voor Lerato. Lerato was een meisje van ander half dat nog maar kort bij de hospice was. Ze was heel erg ziek en had waarschijnlijk al veel eerder medicijnen en meer eten moeten krijgen. Ze heeft ook een tijdje in een ziekenhuis gelegen maar omdat ze geen familie heeft lag ze daar helemaal alleen Toen ik maandag op de hospice kwam begrepen we dat Lerato afgelopen weekend was overleden. Ze had alleen nog een vader maar die ligt ook op sterven.
Er overlijden gelukkig niet zo veel kindjes meer dankzij de hospice.
Samen met een verpleegster van de hospice zijn we naar een soort bijeenkomst gegaan bij iemand thuis in de sloppenwijk voordat Lerato werd weggebracht om gecremeerd te worden.

Baby shower:
Voor het eerst in mijn leven heb ik een baby shower mee gemaakt. De dochter van lynette (is de persoon waar wij verblijven) is zwanger en krijgt bijna haar kind als alles goed gaat. Er waren ongeveer 25 vrienden (alleen vrouwen) met cadeautjes. Onder het eten van allemaal kleine lekkere hapjes mocht ze de cadeautjes open maken.

Voor de mensen die om mijn adres hebben gevraagd:
Lynette Nel
t.a.v Elsemieke Rouw
3 Campbellstraat
Postbus 14
Viljoenskroon 9520
Zuid-Afrika

• 21 Maart 2013 - 15:54

Annet:

Heftig zeg, dat er een kindje dat je kent is overleden. Fijn dat de hospice er is zodat de kinderen daar meer kansen hebben! Blij dat je het naar je zin hebt daar. Dank je voor je adres :)
    Liefs

• 21 Maart 2013 - 17:49

Carlijne:

Ben Super trots op je!!
    Heb zin om je weer in het echt te zien..
    mis you
    xxxjes

• 22 Maart 2013 - 12:05

OmaStout:

Hoi Elsemieke, wat heftig zeg wat je schreef.Het moet wel veel indruk op je hebben gemaakt Fijn dat je een weekje tussenuit mag naardie lieve vrienden. Het is te merken dat je het goed maakt en naar je zin hebt.Veel plezier met je vakantie en ik ben nu al benieuwt naar de verhalen. Geniet er van, je krijgt vast weer veel moois te zienknuffel Je omadoeiiiiiiiii

• 02 April 2013 - 20:41

Nel Marquet:

Hallo Elsemieke, ik heb je blog gevonden! Fijn dat ik nu zelf kan lezen wat je allemaal meemaakt en dat is veel en ook zwaar. Maar je schrijft gelukkig ook over luchtigere zaken en natuurlijk over het hospice dat zo'n belangrijk werk doet.

Het ga je goed, Nel